• Начало /
  • Новини /
  • Оптимизиране на кооперативната търговската дейност

Оптимизиране на кооперативната търговската дейност

Публикувано на 01.12.2013 Новини

Оптимизиране на кооперативната търговската дейност

Това бе акцентът на проведеното в Пловдив заседание на Управителния съвет  на Централния кооперативен съюз

На 13 ноември 2013 година в кооперативния хотелски комплекс „Интелкооп" в гр. Пловдив се проведе заседание на Управителния съвет на Централния кооперативен съюз, в което взеха участие и членовете на Контролния съвет на Съюза, зам.-председателите на ЦКС и изпълнителният директор на „Кооп-търговия и туризъм" АД.

Председателят на ЦКС Петър Стефанов откри заседанието с думите, че на него ще се обсъждат ключови проблеми, свързани с по-нататъшното развитие на търговията като основна дейност на кооперативната система.

В тази връзка той постави в центъра на вниманието търсенето на възможности за оптимизиране на постигнатите резултати в областта на единния кооперативен пазар. Председателят на Съюза подчерта, че през последните години кооперативните организации постигнаха много положителни неща, сред които са изграждането на собствена търговска верига с 830 обекта, налагането на пазара на стоките с марка КООП, въведените програми за лоялни клиенти, регламентираните взаимни отговорности за развитие на търговската дейност, започналото внедряване на електронни етикети и много др. Това показва, че  политиката за обединени доставки в рамките на системата с цел постигане на конкурентно предимство е правилна.

Въпреки постигнатите резултати, обаче, все още съществуват проблеми, които стоят на входа на търговския процес и които кооперативните организации трябва да решат заедно. Те са свързани с 3-те характеристики на единния кооперативен пазар, които трябва да бъдат съблюдавани в тяхната неразривна връзка - устойчив, единен и най-вече ефективен механизъм за работа. За постигането му бяха предложени редица решения, които имат за цел да оптимизират търговския процес чрез:

  • подобряване на финансовата дисциплина и намаляване на вътрешната задлъжнялост между кооперативните организации;
  • своевременно завеждане на дела спрямо неизрядните контрагенти;
  • повишаване обръщаемостта на стоките в рамките на годината;
  • обмяна на добри практики между магазините от търговска верига КООП;
  • привличане на кадри с висока професионална квалификация в областта на търговията.

Последваха оживени разисквания, в които свои мнения изказаха председатели на кооперативни съюзи и водещи кооперации от системата. Сред тях бяха Валентин Димов - председател на ГКС София, Светла Анастасова -председател на ОКС Шумен, Георги Ичконов - председател на ПК „Струмешница" Петрич, Снежана Лазарова - председател на ОКС София, Пенка Пеева - председател на РКС Русе и Лазар Филчев - председател на РКС-Пловдив. Те определиха предложените решения като навременни и целесъобразни и подчертаха, че формират нов модел за управление на единния кооперативен пазар, който ще подобри общата работа и ще доведе до по-голям ръст на търговската дейност.

Заседанието продължи с информация на зам.-председателя на ЦКС Живко Димитров, който предложи на вниманието на присъстващите методика за оценка на търговските обекти от верига КООП. Идеята за създаване на такава методика вече бе обсъждана на заседание на Комисията по търговия на Управителния съвет на ЦКС. Предложението е до класиране да бъдат допускани търговски обекти КООП, в които има действаща търговска информационна система. След задълбочен анализ на всички препоръки от членовете на Комисията, както и на постигнатите резултати от търговските обекти към 30.09.2013 г., на вниманието на Управителния съвет бяха предложени конкретни критерии, по които да бъдат оценявани обектите. Те предвиждат класирането да се извършва в две групи: за магазини с площ до 100 м2 и за такива с площ над 100 м2.

Представените 11 критерия обхващат основните аспекти от дейността на магазините. Те целят да се направи оценка на ефективността на търговската площ, посещаемостта на търговския обект, ползването на оптимален брой персонал, финансовата дисциплина на кооперативната организация, прилагането на програми за лоялни клиенти, използването на клиентски карти, участието в единния кооперативен пазар и продажбата на стоки с марка КООП. За ефективна работа на магазините и оптимизиране на стоковата наличност от значение са и реализираният брак на стоки, енергийната ефективност на съоръженията, обръщаемостта на стоките. За 6 от предложените критерии информацията ще се извлича от статистическата информационна система, а за останалите 5 критерия ще се събира допълнително. Това са среден брой клиенти на ден, среднодневна покупка, ниво на брак, енергийна ефективност и дял на продадените стоки с марка КООП.

Изказванията на председателя на ПК „Струмешница" гр. Петрич Георги Ичконов, председателя на ОКС Шумен Светла Анастасова и председателя на РКС Кюстендил Георги Анастасов се обединиха около това, че разработването на система за оценяване ще стимулира разпространението на добрите практики в търговска верига КООП, ще има мотивиращ характер и ще действа сплотяващо за добрите екипи. В резултат на това се очаква да се създаде благородна надпревара и конкуренция, както и следване примера на най-добрите. След дискусията Управителният съвет на ЦКС прие предложената методика за оценка на обектите и сроковете за нейното извършване.

Като допълнение към акцента на провежданото заседание Живко Димитров представи кратка информация за хода на инициативата „КООП - Заедно на пазар", чието шесто издание ще бъде отчетено през месец декември. Той отбеляза, че с включването в нея не само на работещите в кооперативните организации, но и на член-кооператорите, интересът към инициативата е нарастнал значително. В тази връзка  Живко Димитров предложи да бъде увеличен броя на наградите. По-големият брой печеливши участници ще популяризира инициативата в повече кооперации и съюзи. Предложението бе прието. В края на месец декември ще бъдат изтеглени следните награди:

  • Лек автомобил Шкода „Фабия"
  • 2 бр. едноседмична почивка за двама в кооперативен хотелски комплекс;
  • 2 бр. 32'' LCD телевизори;
  • 2 бр. преносими компютри;
  • 2 бр. портативни видеокамери;
  • 2 бр. фотоапарати;
  • 2 бр. кафе машини NECKAFE DOLCE GUSTO

          Заседанието продължи с доклад на Виден Виденов, председател на Контролния съвет на ЦКС, относно отговорностите на контролните съвети за организационно укрепване и подобряване на икономическата стабилност на кооперативните организации от системата на ЦКС. Той подчерта, че в контролната дейност са направени редица положителни стъпки, които се превръщат в добри практики. Сред тях са:

  • Извършване на планови и тематични проверки.
  • Все по-активното участие на контролните съвети в извършването на инвентаризации на активите и пасивите на кооперативните организации.
  • Целенасочена дейност на контролните съвети на съюзите и кооперациите за подобряване организационното състояние на кооперациите.

          Специално внимание Виден Виденов обърна на разширения обхват на контролните дейности, който се отнася до:

  •  използване на търговска информационна система и въвеждане на потребителски карти в обектите от верига КООП;
  •  използването на средства от фондовете на Европейския съюз и други източници;
  •  целевото разходване на средствата и навременно плащане на вноските по ФВП „Инвестиции" и др.
  •  изпълнение на Стратегията за развитие на кооперативната система до 2020 г.

В заключение председателят на Контролния съвет на ЦКС подчерта ролята на кадрите като основен фактор за ефективността на контролната дейност.

Заседанието на Управителния съвет на Централния кооперативен съюз приключи с вземането на решения, които касаят оперативната дейност на Съюза и неговите кооперативни дружества.