• Начало /
  • Новини /
  • ОПТИМИЗИРАНЕ МОДЕЛА НА ЕДИННИЯ КООПЕРАТИВЕН ПАЗАР

ОПТИМИЗИРАНЕ МОДЕЛА НА ЕДИННИЯ КООПЕРАТИВЕН ПАЗАР

Публикувано на 08.04.2016

ОПТИМИЗИРАНЕ МОДЕЛА НА ЕДИННИЯ КООПЕРАТИВЕН ПАЗАР

Съветът за икономическа ефективност продължи дискусията за надграждане модела на националните доставки

Както ви запознахме в предишна публикация ключовата дума на проведеното на 24 март 2016 г. заседание на Управителния съвет на ЦКС бе  „оптимизиране“. Съвсем логично това беше акцентът и на заседанието на Съвета за икономическа ефективност (СИЕ). Думите оптимизиране и развитие прозвучаха във всички обсъждания, предложения и решения на второто за годината заседание на съвета, което се проведе на същата дата в красивия черноморски град Бургас. Те допълниха акцентите от предишното заседание на управителния съвет, които бяха поставени върху надграждане модела на развитие на кооперативните организации и тяхната основна дейност – търговията, и необходимостта това да стане сега.

Обединени в усилията си да намерят най-точните механизми и инструменти за осъществяване на това надграждане, членовете на СИЕ  бяха единодушни, че то може да бъде постигнато единствено при запазване интересите на всички участници в единния кооперативен пазар - кооперации, кооперативни съюзи, националното търговско дружество  „Кооп-търговия и туризъм“ АД.

Като вносители на материали по дневния ред в заседанието взеха участие зам.-председателите на ЦКС Веска Димитрова и Диана Цакова и директорът на главна дирекция „Информационни технологии и търговия“ Живко Димитров. Гост на заседанието бе и изпълнителният директор на „Кооп-търговия и туризъм“ АД Бойка Добрева.

Зам.-председателят на ЦКС Веска Димитрова предложи да бъдат обсъдени изменения и допълнения на Наредбата за образуване и управление на ФВП „Инвестиции“, които имат за цел подобряване на финансовата и стопанска дисциплина, както и на събираемостта на отпуснатите от фонда средства. Участниците в заседанието бяха единодушни, че те ще спомогнат за оптимизиране работата на фонда и ще повишат ангажираността на кооперативните организации с прилагането на общата стопанска политика и приеха предложения проект.

Зам.-председателят на ЦКС Диана Цакова запозна членовете на СИЕ с правилата и законовите изисквания при провеждането на промоционални игри, инициативи и рекламни кампании в търговските обекти от верига КООП. Тя изтъкна, че при провеждането на кампании за рекламиране на кооперативни стоки и услуги кооперативните организации трябва да спазват стриктно разпоредбите на Закона за защита на конкуренцията, Закона за защита на личните данни и Закона за авторското право и сродните му права. С разпоредбите на тези закони се съобразява и Радио КООП, което бе разработено от ЦКС през 2013 г. като онлайн аудио информационна платформа, чрез която се осъществява реклама на продуктите с марката КООП и на магазините от търговската верига КООП.

Вносител по останалите точки от дневния ред бе директорът на главна дирекция „Информационни технологии и търговия“ Живко Димитров. Той предложи на вниманието на членовете на СИЕ модел за преструктуриране на единния кооперативен пазар (ЕКП). Той е разработен въз основа на дискусията, която се проведе в Управителния съвет на ЦКС през м. февруари и на допълнителни анализи на информацията от единната търговска информационна система (ЕТИС). Целта на предлаганата промяна в структурата на ЕКП е продиктувана от необходимостта за постигане на по-голяма ефективност на кооперативната търговия чрез обединяване на доставките от определени производители и постигането на по-добри търговски условия при доставката на стоки в магазините. Предложеният модел предвижда единният кооперативен пазар да бъде разпределен в следното съотношение: 40% национален пазар, 45% регионален пазар и 15% локален пазар.

Изготвеното предложение бе изпратено предварително на членовете на СИЕ за становище, но въпреки това предизвика оживена дискусия по време на заседанието. В нея се включиха по реда на изказванията Лазар Филчев – председател на СИЕ и председател на КС Пловдив, Ангел Руев -  председател на РПК „Развитие“ гр. Елин Пелин, Пенка Пеева - председател на КС Русе, Петър Стефанов - председател на ЦКС, Георги Теленчев - председател на РПК гр. Чирпан, Георги Сариев - председател на РПК „Наркооп“ гр. Пловдив, Байко Баев - председател на КС Ловеч и Васил Буковски, председател на КС Бургас. В своите изказвания те се позоваха и на впечатленията си от кооперативните обекти в региона на КС Стара Загора, КС Сливен и КС Бургас, които бяха посетени преди заседанието. (Виж карето).

Членовете на СИЕ подкрепиха единодушно предложения модел и се обединиха около становището, че основната им цел е да вземат решения, които не само ще превърнат кооперативната търговия в печеливш бизнес, но и ще съхранят интересите на кооперациите, кооперативните съюзи и „КООП-търговия и туризъм“ АД. Те проведоха задълбочен дебат относно стоковите групи и доставчиците, с които трябва да се провеждат разговори за сключване на договори за национални доставки. Най-обсъжданите от тях бяха млечните и месните продукти, захарните изделия, цигарите. Въпреки това всички бяха единодушни, че формулата 40-45-15 или 40% национален  и 60% регионален и локален пазар ще даде възможност на КС и ПК да предлагат онези стоки, които не само са познати и традиционни за всеки регион, но и присъстват в дома на хората ежедневно.

След като взеха решение за формулата и за групата стоки, по които да започне работа, членовете на СИЕ обсъдиха първата стока, която може да доведе до увеличаване на националния единен кооперативен пазар - брашното, което се използва от кооперативното хлебопроизводство. При обсъждането на въпроса директорът на гл. дирекция „ИТ и търговия“ Живко Димитров подчерта, че в това направление има значителни резерви. „Кооп-търговия и туризъм“ АД има сключени договори с производители на брашно, захар и сол в разфасовки подходящи за хлебопроизводството, които не се използват ефективно. Решено бе дружеството да направи анализ на причините за това и да организира търг за избор на доставчик, като покани за участие в него най-големите производители на брашно в страната.

Заседанието приключи с Приемането на Правила за организиране на национални промоции на стоки в обектите от търговска верига КООП.

 

Дирекция

„Кооперативна политика

и европейски проекти“, ЦКС