Новите моменти в Закона за регистър БУЛСТАТ

Публикувано на 12.05.2016

Новите моменти в Закона за регистър БУЛСТАТ

На 1 май тази година влязоха в сила дългоочакваните промени в Закона за регистър БУЛСТАТ (ЗРБ), целящи да намалят административната тежест върху гражданите и бизнеса. Регистър БУЛСТАТ е единен национален административен регистър (от 1 май вече и електронен), който се води и поддържа от Агенция по вписванията към Министерство на правосъдието. Регистър БУЛСТАТ е основният регистър в България, който останалите административни регистри и информационни системи използват за единна идентификация на всички български и чуждестранни физически и юридически лица със стопанска дейност в България, които не са търговци. Българските търговски дружества, едноличните търговци и кооперациите подлежат на вписване в Търговския регистър.

Законовите промени са в посока на облекчаване на регистрационния режим – не се изисква пререгистрация на досега регистрираните субекти. Също така, отпада издаването на идентификационна карта като елемент на регистрацията. Заявленията за регистрация на нови субекти могат да се подават електронно по всяко време на денонощието без почивен ден или на хартиен носител както досега. Срокът за разглеждане на подадено заявление от длъжностното лице е до края на следващия работен ден.

Във връзка с преминаването на регистър БУЛСТАТ в електронна форма за всеки регистриран субект се предвижда водене на електронно дело, в което се съдържат и документите, въз основа на които е извършена регистрацията му. В резултат от тези промени достъпът до електронния регистър БУЛСТАТ ще бъде публичен и безплатен на страницата на регистъра http://bulstat.registryagency.bg/ . Там може да се правят справки през интернет за вписаните обстоятелства относно регистрираните субекти. Държавна такса се дължи единствено, когато справката се извършва от длъжностно лице или се иска издаване на удостоверение за вписани обстоятелства.

С оглед необходимостта от намаляването на административната тежест за гражданите, е предвидено задължение за държавните органи, органите на местното самоуправление и местната администрация, лицата на които е възложено упражняването на публична функция (нотариуси, съдебни изпълнители), възложителите по чл. 7 от Закона за обществените поръчки и организации, предоставящи обществени услуги, включително банките, да проверяват служебно вписаните обстоятелства на конкретното лице. Те не могат да изискват писмени справки или удостоверения от регистрираните субекти, нито да ги задължават да доказват обстоятелства, вписани в регистъра. Тази забрана е гарантирана с глоба за съответното длъжностно лице в случай, че я наруши съгласно чл. 46, във вр. с чл. 8а от Закона.

Субектите, които задължително следва да бъдат регистрирани по БУЛСТАТ, остават в общи линии непроменени. Сред тях са: юридическите лица, които не са търговци; чуждестранните физически, юридически лица и техните клонове, които осъществяват дейност в страната, управлението им е в страната или притежават недвижимо имущество в страната; гражданските дружества по ЗЗД и осигурителните каси; осигурителите по смисъла на КСО; физическите лица, които упражняват свободна професия или занаятчийска дейност – тук влизат земеделските производители и осигурителите – физически лица.

Заявлението за регистрация се подава в 7-дневен срок от възникване на задължението за вписване на съответното лице. То съдържа: данни за заявителя; данни за лицето, за което се иска вписване; обстоятелствата, подлежащи на вписване (за всеки вид субект те са посочени в чл. 7 от Закона); подпис на заявителя. Към заявлението се прилага декларация за истинността на заявените обстоятелства и пълномощно, когато се подава от пълномощник. Заявлението се подава от самото лице, което подлежи на регистрация, съответно неговия законен представител, адвокат с изрично пълномощно или пълномощник с изрично нотариално заверено пълномощно.

Съгласно чл. 11 от Закона субектите съобразно своя статут заедно със заявлението представят съответно: юридическите лица – акт за създаването им и акт, определящ лицето, което ги управлява и представлява; чуждестранните юридически лица – документ, удостоверяващ извършването на дейност на територията на страната, и легализиран документ, удостоверяващ възникването и представителството им в страната; гражданските дружества по ЗЗД и осигурителните каси – дружествения договор, съответно удостоверението за вписване в НАП; за осигурителите – документи за легитимация и/или доказващи извършването на определена дейност.

Към заявлението за регистрация се прилага и документ за платена държавна такса, а също и регистрационен въпросник или регистрационна справка, когато такива се изискват. Всички такси, дължими към регистъра са определени в Тарифата за държавните такси, събирани от Агенция по вписванията. Към настоящия момент в Тарифата не са внесени изменения, но се очаква това да стане в най-скоро време.

С промените в Закона за регистър БУЛСТАТ се въведе изцяло ново производство по регистрация за нововъзникнали субекти. Предвидена е възможност в определени случаи по искане на НОИ или НАП, придружено със съответните официални документи, да се извършват служебни вписвания по партидата на регистрираните лица, като за това те се уведомяват от Агенция по вписванията и им се начислява дължимата такса.

Служителят по регистрацията проверява дали подаденото заявление за вписване отговаря на предвидената форма и ред. Проверява също така дали заявеното обстоятелство въобще подлежи на вписване, дали са подадени всички изискуеми за това документи, дали е представена декларация за истинността и документ за платена държавна такса.

В случай, че е налице несъответствие на подадените документи с изискванията на Закона, служителят по регистрацията постановява мотивиран отказ. Той може да бъде получен и по електронен път по посочена от лицето електронна поща. Отказът може да бъде обжалван по административен ред пред изпълнителния директор на Агенция по вписванията по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК), а впоследствие пред съда.

В заключение, следва да напомним на лицата, които са регистрирани по БУЛСТАТ, да извършат проверка по партидата си – по интернет и безплатно, и да сверят данните си с обявеното в регистъра. В случай, че се констатират непълноти и грешки е необходимо лицата да извършат вписване на коректното обстоятелство по посочения по-горе ред на основание чл. 21 от Закона.

Настоящото изложение представя накратко основните промени в Закона за регистър БУЛСТАТ. Дирекция „Правна” на Централен кооперативен съюз изразява готовност да отговори на конкретни въпроси, както и да даде становище по конкретни казуси от практиката.

Сроков контрол

Напомняме на всички търговци, че с влизане в сила на новия Закон за счетоводството е променен срокът за обявяване на годишните финансови отчети в Търговския регистър. За всички търговци без значение от организационната им форма крайният срок е удължен – до 30 юни на съответната година.

Дирекция „Правна“, ЦКС