• Начало /
  • Новини /
  • Доверието – основният фактор за развитие на кооперациите

Доверието – основният фактор за развитие на кооперациите

Публикувано на 15.07.2016

Доверието – основният фактор за развитие на кооперациите

На 7 юли 2016 година се проведе работна среща с Председателя на ЦКС д.ик.н. Петър Стефанов и председателите на пет кооперации, членуващи в Окръжен кооперативен съюз София, които имат реална възможност да увеличат доставките от единния кооперативен пазар. В срещата взеха участие и г-жа Снежана Лазарова, председател на ОКС София и г-жа Нели Антонова, ръководител отдел „Маркетинг“.

Срещата премина в конструктивен диалог, бе направен задълбочен анализ на постигнатото до момента, бяха очертани основните проблеми пред кооперативните организации, потърсени резервите и набелязани конкретни мерки за устойчивото им развитие и в бъдеще. Отчетено бе, че приемът на нови член-кооператори е сериозен въпрос и постигнатото до момента е незадоволително. Всеки от присъстващите пое ангажимент за увеличаване приема на член-кооператори, като броят на новоприетите да бъде по-голям от броя на напускащите. Бе разискван и въпросът как би могло да се направят членове-инвеститори  и  членове-потребители, а също така да се промени начинът на приемане на член-кооператори, като се използват вътрешни фактори, където са и резервите.

В началото на срещата Снежана Лазарова, председател на ОКС София посочи, че въпреки изминалите няколко тежки години е оптимист и очаква по-добри резултати през 2016 г.

„Не се изпълнява планът по ЕКП за първото полугодие на 2016 година.  РПК “Развитие“ гр. Елин Пелин има 70% относителен дял от доставките по ЕКП спрямо другите кооперации. През второто полугодие, трябва да се активира участието на всички кооперации в ЕКП и да се търсят възможности за увеличаване процента на доставяните стоки и стоките с марка КООП.

За постигане на тази цел е необходимо най-силните кооперации да използват всички съществуващи резерви, а останалите да подпомогнат изпълнението на плана. В РПК „Развитие“ гр. Елин Пелин ще се извърши допълнително стимулиране на управителите на търговски обекти, увеличение на доставката и реализацията на стоки с марка КООП от Европейските партньори на ЦКС.

Развитието на търговската дейност трябва да бъде основен приоритет, като положително въздействие върху нея оказва доброто взаимодействие между ОКС София и кооперациите.

Работим в трудни условия, обезлюдяване на част от обслужваните села и махали. Необходимо е преструктуриране на дейността търговия и по-добра организация в пазарните условия.

Съвместната дейност между ОКС и кооперациите по изграждането и модернизирането на търговските обекти се оказа интересна и печеливша, не толкова като финансов резултат, а като фактор за стабилизиране, за подобряване обслужването на член-кооператорите и цялото население.“, сподели госпожа Лазарова.

Относно участието на ОКС София в ЕКП и оценка на неговото действие, госпожа Лазарова добави: „Планът за стоките от ЕКП към 30.06.2016 г. не се изпълнява, независимо че значимо място във всеки обект заемат стоките с марка КООП. Добра практика в ОКС София е доставката на стоки с марка КООП да се извършва директно до всеки обект на кооперациите от съюза. Това става със собствен транспорт на съюза, по предварителна заявка на ПК.

Стоките като брашно, захар, варива, олио и други се раздават от държавата и общините на пенсионерите и социално слабите хора и пенсионерите. Също така, брашно и олио се получава като рента. Имайки предвид, че ние търгуваме изцяло по селата и нашите потребители са предимно пенсионери и социално слаби, търсенето и търгуването на този вид стоки намалява.

Освен доставките на стоките, ръководството на ОКС София следи за стриктното спазване на финансовата дисциплина и своевременното погасяване на задълженията в срока на отложеното плащане.

Развитието на Единния кооперативен пазар може да бъде постигнато при обединение на интересите и стриктното спазване на утвърдените правила за работа и постигнати договорености. Преструктуриране на ЕКП с цел постигане на ново съотношение между националния, регионалния и локалния пазар по отношение на договарянето и доставката на отделни групи стоки.“

По отношение на това как клиентите приемат стоките с марка КООП и какво трябва да се направи за тяхното популяризиране, бяха отбелязани следните моменти, които да повлияят положително:

  • Обучение на търговските работници;
  • Кооперативната търговия да се утвърди като водеща във всички обслужвани от кооперациите населени места, а марката КООП като гаранция за постоянство, разнообразие и качество;
  • Активна работа с клиентите и текущо проучване на тяхното мнение чрез анкети и разговори, което вече е практика в РПК Елин Пелин;
  • Реклама.

Участниците в срещата се обединиха около следните подходи, с помощта на които кооперациите могат да повишат доверието на гражданите и да привлекат нови членове:

  • Да има еднопосочност в интересите на член-кооператорите и ръководствата на кооперациите, защото противното води до загубата на доверие, а именно доверието е най-важният фактор за съществуването и развитието на кооперациите и тяхната полезност в живота на хората;
  • Да се подобри кооперативната външна идентичност;
  • Да се повиши обществената информираност за кооперациите и техния принос за социално-икономическото развитие;
  • Да се организират различни инициативи за популяризиране на кооперативните идеи, принципи и дейности с цел приобщаване на населението към кооперацията;
  • Убедителна работа от страна на търговските работници, тъй като те са в най-пряк допир с член-кооператорите и населението;
  • Кооперациите да се включват в мероприятия, организирани от общините, като разкриват щандове за продажба на стоки с марка КООП;
  • Да се използват съвременни средства за комуникация на кооперативната идентичност чрез интернет и социалните мрежи;
  • По-широко обсъждане на възможностите за бизнес партньорство и предлагане на стоките с марка КООП;
  • Да се утвърдят правила за дивидентна политика;
  • Агресивна рекламна кампания на търговските обекти;
  • Да се подържат добри партньорски взаимоотношения с общинската и местна власт.

По отношение на бъдещето на кооперативните организации, госпожа Лазарова сподели: „Считам, че кооперацията трябва да е насочена към задоволяване потребностите на член-кооператорите, а те от своя страна да задоволяват своите икономически, социални и културни интереси. Това, което все още не е направено, за да постигнем тази цел е по отношение на целенасочена работа за прием на млади хора и по-активното им ангажиране в дейността на кооперацията. Необходима е промяна. Промяна в стила на работа, промяна в начина ни на мислене, промяна в начина, по който ще осъществяваме взаимоотношенията с нашите член-кооператори, служители и потребители, а защо не и преструктуриране. Посветила съм 42 години на кооперативната идея, надявам се, че ще има все повече млади хора, които ще успеят да я припознаят, а именно това ще бъде гаранция за приемственост. Младите хора носят заряда на времето. Те учат, работят, градят настоящето и гледат в бъдещето.“

Дирекция „КООП медии и реклама“