• Начало /
  • Новини /
  • РПК “Изток”, Априлци увеличава продажбата на стоки с марка КООП

РПК “Изток”, Априлци увеличава продажбата на стоки с марка КООП

Публикувано на 08.08.2016

РПК “Изток”, Априлци увеличава продажбата на стоки с марка КООП

Данни за РПК “Изток”, Априлци 

  • РПК “Изток” членува в КС Ловеч;
  • Броят на заети в кооперацията е 36 души;
  • Член-кооператорите са 110 души, от които 4 са до 35годишна възраст;
  • Основната стопанска дейност е търговия на дребно и хлебопроизводство;
  • Кооперацията стопанисва 12 търговски обекта, от които 3 от търговската верига КООП, а 8 са КООП Маркет;
  • РПК “Изток” обслужва 3 населени места;

Според отчетените резултати за 2015, РПК “Изток” е на тридесето място в комплексното класиране на кооперациите от системата на Централния кооперативен съюз

Стелиян НУНЕВ, председател на кооперацията споделя:

"Ако не гледаш на кооперацията като на съдба, твоето място не е в нея. 

Трябва да работим така убедително, че хората сами да потърсят кооперацията. И смятам, че това са истинските член-кооператори – да разбират същността на кооперацията, да живеят с нея, да я критикуват за добро, ако трябва.

Изумявам се, когато видя как наши член-кооператори пазаруват при конкурентите. Питам ги: какво от това, което търсите го няма в кооперативните магазини и коя стока е по-евтина от цената, на която ние ви я предлагаме. Обикновено няма какво да кажат. Данните  показват, че не тези хора са определящи за потребителите ни. Хората имат своите изисквания, а техните изисквания са критерии за успешната ни работа.

Всичките ни магазини са във веригата КООП. Всички са модерни, привлекателни. Няма магазин, който да не е зареден най-малко с над седем хиляди артикула.

Постоянно говорим за етиката на нашите търговски работници. Мисля, че нямаме проблеми в тази насока.

Неотдавна ми направи впечатление един факт. Обсъждахме дали да не увеличим двойно стоките с марката КООП. Някои се съмняваха дали ще вървят, други оспорваха количествата.

Но решихме да действаме смело. Всичките ни обекти бяха заредени с тези стоки. Не сме правили нито специални реклами, нито нещо по-различно. Просто ги предложихме на вниманието на хората по подходящ начин. И тук дойде моята изненада. Продажбите тръгнаха, после се увеличиха впечатляващо – и така всеки ден. Установих, че хората са най-добрата реклама. Те правят реклама помежду си – за качествата на стоките и за цените им.“

За поредна година кооперацията увеличава своя пазарен дял в района. По официални данни  РПК “Изток” реализира чрез магазинната си мрежа повече от шейсет на сто от всички стоки, които се доставят в региона. Как се постига висок пазарен дял? РПК “Изток”  дава отговор със своята дейност. Кооперацията работи с единадесет търговски обекта. Всички са включени във веригата КООП, изключение по разбираеми причини прави магазинът за фуражи. При други публикации сме споменавали, че откакто е създадена кооперацията всяка година завършва дейността си на печалба. Тук е мястото да споменем, че пазарната среда става все по-сложна – населението драстично намалява, поминъкът е труден, туризмът, на който толкова много се разчита е почти нулев. И при това положение кооперацията отново завършва годината с печалба и с чувствителен ръст в стокооборота.

Поглед през годините

Кооперацията е млада, но с богата история. През хиляда деветстотин шейсет и първа година се обединяват кооперациите от селата Острец, Видима, Зла река и Ново село и създават РПК “Изток”.

През хиляда деветстотин седемдесет и шеста година Априлци става град и център на община.

Тогава към РПК “Изток” се вливат  кооперациите от селата Велчево и Скандалото, които се отделят от Троян. Оттогава е успешният път на тази кооперация.

Поглед отвътре

Без всеотдайна  работа и умно управление успех не може да има. Господин Нунев споделя, че членовете на Управителния съвет на кооперацията са хора, които знаят как се работи успешно. Когато работата налага трябва да се взимат крути мерки. Съкратени са петима работника от хлебопроизводството. Всички шофьори в кооперацията минават на половин щат.

Председателят на кооперацията много откровено споделя с хората от кооперацията, че успехът зависи от всички  и от всеки поотделно.

И поставя въпроса: защо кооперативни магазини с еднаква визия и еднакво добре заредени постигат различни резултати? Отговорът е: това зависи от конкретния търговски работник.

Сега разходите на сто лева стокооборот са намалели чувствително. Търговската надбавка се е увеличила и това не е на гърба на потребителите, а е благодарение на по-добрата работа с доставчиците.

Нови подходи

От една година всеки търговски обект е на собствена стопанска сметка. Без излишни приказки данните показват кои търговски работници работят ефективно и кои не се интересуват от управлението на разходите. Тази организация на работа дава възможност самите работници да се контролират или вдъхновяват за по-успешна работа. При това положение е невъзможно някой на своя глава да приеме стоки на неизгодни цени и условия, каквито случаи понякога е имало.

Господин Нунев споделя: ”Ако не печелим от основната си дейност, значи работим лошо, заблуждаваме се, че правим нещо и е въпрос на време да се обезличим като кооперация!” Председателят на кооперацията подчертава в разговори с колегите си, че основният съдник дали се работи в услуга на хората или не – са самите хора.

Другата основна дейност

Това е хлебопроизводството. И тук е приложен своеобразен експеримент, който е отворил очите на всички, които са търсели виновните за неуспеха в грешна посока.

Тази дейност е основна дейност за кооперацията и е имало години, през които кооперативният хляб е доминирал изцяло на пазара с безспорните си качества.

Но…

През последните години в това производство са хвърлени сериозни ресурси. На първо време качеството рязко се подобрява и пазарните позиции бързо се връщат. Количествата на реализирания хляб се увеличават двойно.

И точно в този момент започва отстъплението. Започва с най-бързо доловимият фактор – качеството. Свързаните с хлебопроизводството хора започват да твърдят, че няма виновни и че спадът на продажбите се дължина липсата на купувачи. Тогава ръководството на кооперацията прави следната крачка – дава възможност на друг хлебопроизводител да реализира продукцията си в кооперативните магазини.  И започва да продава такива количества хляб, каквито кооперацията е постигала в най-добрите си времена. Следователно причината не е в намаленото изкупуване на хляб, а в качеството.

В търсене на баланс

Транспортната дейност е отделена и е със самостоятелна стопанска дейност. Нейната задача е да обслужва другите дейности на кооперацията и да се намесват там и тогава, когато трябва. Разходите и на търговската дейност и на хлебопроизводството са приходи за транспортната дейност.

В случая трябва да се търси най-разумният баланс –да се работи и да се подпомагат двете основни дейности, като в същото време се внимава за излишни пътувания, за преразходи на гориво, за предизвикани ремонти. Очевидно това не се е правило по най-добрия начин и…сега шофьорите работят на половин  щат.

Предприемчивост и нови моменти

Кооперацията закупи втория етаж на масивната кооперативна сграда, който беше продала при затруднено положение преди време.

Това говори за финансовото й състояние. В града се провежда Празник на търговската отстъпка при голямо оживление и хората успяват да надникнат в “търговските дебри”. На празника идват много представители на фирми-доставчици и срещите са полезни както за тях, така и за хората. От известно време като на шега пред един от магазините е оставена пластмасова фигура на млад човек, който с пазарска чанта се е отправил към входа на магазина. Хората приемат с умиление шегата, но факт е, че оборотите на същия магазин са се увеличили с помощта на манекена.

 

Дирекция „КООП Медии и реклама“, ЦКС