• Начало /
  • Новини /
  • Потребителна кооперация „Напредък“ гр. Варна отстоява стабилни пазарни позиции

Потребителна кооперация „Напредък“ гр. Варна отстоява стабилни пазарни позиции

Публикувано на 10.07.2018

Потребителна кооперация „Напредък“ гр. Варна отстоява стабилни пазарни позиции

Данни за ПК “Напредък”, Варна

  • ПК “Напредък”, членува в КС Варна;
  • Член-кооператорите са 143 души, от които 19 са до 35 годишна възраст;
  • Основната стопанска дейност е търговия на дребно;
  • Броят на заети в кооперацията е 22 души;
  • Кооперацията стопанисва 4 търговски обекта, от които 3 от търговската верига КООП;
  • Обслужва 1 населено място.

Геновева Костова, председател на ПК „Напредък“, гр. Варна

  „И през изминалата година успяхме да намерим верния път за да реализираме стабилни финансови резултати и да запазим позициите си на развиваща се кооперация. Резултатите, които ПК „Напредък“ постига, са плод на целия колектив, който работи успешно. По-голямата част от него са дългогодишни работници и член-кооператори, които с желание предават своя опит на младите колеги, но същевременно се учат и възприемат новостите от тях във всички направления на кооперативната дейност. Настоящата задача пред всички нас член-кооператори и работници, е да изпълним показателите на приетият Бизнес план за тази година и така да реализираме краткосрочните цели, които сме си поставили.“

Стопанска политика

В ПК „Напредък“ гр. Варна членуват 143 член-кооператори, които са регистрирани в статистическата информационна система. Това дава възможност по всяко време да се направят необходимите справки за техния брой, за дяловите вноски и за възрастовата структура на членовете.

Съществен елемент на стопанката политика е поддържането на добра инвестиционна активност, която да осигури модернизиране на стопанската дейност на кооперацията. През годината със средства на кооперацията са направени инвестиции за подмяна на стопанския инвентар, ремонтни дейности и др.

Въпреки отчетените положителни резултати и стабилността на кооперацията, ПК „Напредък“ гр. Варна продължава да усеща икономическата криза. Намалението на доходите и безработицата водят до ниска покупателна способност на населението в региона. Борбата за запазване на пазарния дял е сериозна, конкуренцията също. Това се отразява най-вече на търговската дейност на потребителна кооперация „Напредък“, която е нейна основна дейност.

Търговия на дребно

Кооперацията развива дейността си в четири търговски обекта - един за хранителни стоки и три за промишлени стоки и мебели. Три от обектите са включени в търговска верига КООП.

Супермаркет № 5 реализира най-голямата част от приходите на кооперацията и отчита ръст от 8% за изминалата година. В обекта работят 23 човека, но ръководството на магазина изпитва сериозни проблеми с кадрите. Те налагат продължително време колективът на магазина да работи в намален състав. Въпреки това, асортиментът е разнообразен, предлагат се и много стоки с марката КООП. В компютърната система са въведени 1 126 потребителски карти, от които 56 са на член-кооператори. Търговският обект е класиран на първо място по приходи от търговските обекти с площ над 100 кв. м. в системата на ЦКС за 2017 г. Обект № 36 от няколко години бележи ръст в отчетените икономически резултати. В обекта работят пет продавач-консултанти и благодарение на добрите резултати постигнати от колектива той приключва с печалба. Обслужени са 8 500 клиента. Другите два търговски обекта на кооперацията, които предлагат мебели бележат ръст от 3.4%.

Основната цел на провежданата от ръководството политика е утвърждаването на кооперативните магазини в района като обекти, предлагащи богат асортимент от стоки на достъпни цени и привличането на по-голям брой клиенти. Инструмент за постигането на тази политика е доброто сътрудничество с фирмите доставчици и увеличаването на предлаганите стоки с марката КООП по линия на националния единен кооперативен пазар (НЕКП). Основен доставчик на тези стоки е „Кооптърговия” АД, гр. Варна. Предлаганите стоки са хранителни продукти, алкохолни напитки, стоки за бита, перилни препарати и др.

За доброто реализиране на стоките допринасят ежемесечните национални промоции и установяването на единна ценова политика в търговските обекти, изготвянето на месечните рекламни материали, брошури и др. Всяка сряда се предлага продукт или група стока с 20% намаление, които са обявени предварително на клиентите. С най-голям дял в продажбите е кооперативната минерална вода „Горна Баня“. Интерес представляват и сладкарските изделия произведени от кооперативен съюз Варна. За увеличението на продажбите на мебели, се предоставят талони с отстъпка от 10% при всяка следваща покупка в рамките на три месеца. Независимо от усилията, които полага ръководството, има още пропуски в организацията на търговската дейност и културата на обслужване, отстраняването на които ще е сред приоритетите на ПК „Напредък“ през настоящата година.

Други дейности

Управителният съвет на кооперацията работи по предварително изготвени шест месечни планове. Основна част от обсъжданите теми са свързани с анализи и въпроси касаещи финансово-икономическото състояние на кооперацията, договорните отношения с доставчици и продажбата на стоки с марката КООП, опазването на кооперативното имущество и неговото ефективно стопанисване, приема на член-кооператори и други въпроси, свързани с организационното развитие на кооперацията.

ПК „Напредък“ провежда и активна социална политика. Тя се включи в кампанията на ЦКС „КООП=COOP: Да изградим по-добър свят СЕГА”, чрез която бяха събрани средства за закупуване на хранителни продукти и предоставени като дарение на различни социални центрове. Kооперацията участва в различни мероприятия организирани от кооперативен съюз Варна, местната власт и Българския червен кръст (БЧК). С решение на управителния съвет през месец декември 2017 г. за всички клиенти с покупки над 20 лв. бе организирана коледна томбола, в която големите награди бяха телевизор, ваучер за пазаруване на стойност 300 лева и кошница стоки с марката КООП. Увеличава се и броят на член-кооператорите, които се включват в инициативата „КООП-Заедно на пазар”.

Ръководството организира ежегодно екскурзии в страната за целия колектив. Целта е запознаване с работата и добрите практики на другите кооперативни организации, обмяна на опит в съответните региони и запознаване със забележителностите на България.

Приоритети за развитие през 2018 г.:

  • Разработване и насоки за развитие на кооперацията в дългогодишен план, за разширяване на нейната дейност – разкриване на нови обекти в града, нови дейности, привличане на нови партньори за съвместна дългосрочна работа.
  • Изготвяне на рекламна стратегия и разработване на собствена интернет страница за онлайн продажби.
  • Въвеждане на гъвкави форми на заетост, назначаване на млади и квалифицирани кадри.
  • Разработване на бонусна програма за член-кооператорите и притежатели на клиентска карта КООП.

Дирекция „КООП медии и реклама“ по материали на ПК „Напредък“ гр. Варна