• Начало /
  • Новини /
  • КАДРИТЕ В КООПЕРАТИВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ – СЪСТОЯНИЕ, ПРОБЛЕМИ И РЕШЕНИЯ

КАДРИТЕ В КООПЕРАТИВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ – СЪСТОЯНИЕ, ПРОБЛЕМИ И РЕШЕНИЯ

{posted_on} May 1, 2014 Новини

КАДРИТЕ В КООПЕРАТИВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ – СЪСТОЯНИЕ, ПРОБЛЕМИ И РЕШЕНИЯ

Това бе една от основните теми на мартенското заседание на Управителния съвет на ЦКС 

На 27 март 2014 г. в кооперативен хотелски комплекс „Интелкооп" гр. Пловдив се проведе заседание на Управителния съвет на Централния кооперативен съюз. В дневния ред бяха включени важни въпроси от дейността на кооперативните организации, а в работата му по традиция участваха и членовете на Контролния съвет, заместник-председателите на Съюза и изпълнителния директор на „Кооп-търговия и туризъм" АД.

Основната причина като точка първа от дневния ред да бъде включено обсъждането на анализа „Кадрите в кооперативните организации - състояние, проблеми, решения" е неговото стратегическо значение за развитието на системата като цяло.

Резултатите от анализа бяха представени от зам.-председателят на ЦКС Ваня Боюклиева. Тя изтъкна, че за изготвянето му са използвани данни от статистическата информационна система на ЦКС за наетите лица в периода 2009 - 30.09.2013 г., тяхната възрастова и образователна структура и средствата за работна заплата. Въз основа на информацията е направен SWOT анализ, описващ силните и слаби страни на процеса, заплахите пред кооперативните организации и възможностите, които те имат за решаване на съществуващите проблеми.

Изготвянето на анализа и обсъждането му от ръководния орган на Съюза преследва няколко основни цели:

  • да се проследят основните тенденции при кадрите в кооперативните организации през последните пет години;
  • да се оцени доколко кадровият потенциал на кооперативните организации способства за постигане целите на Стратегията за развитие на кооперативните организации от системата на ЦКС до 2020 г.;
  • въз основа на оценката за състоянието на кадрите да се предложат действия за подобряване на тяхната структура и квалификация;
  • да се оцени доколко предлаганото обучение отговаря на нуждите на кооперативните организации и какво е необходимо да се промени в организацията на дейността и предлаганите форми за повишаване квалификацията на заетите.

 

ЗАЕТОСТ В КООПЕРАТИВНИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ

Данните от статистическата информационна система на ЦКС показват, че към 30.09.2014 г. в кооперативните организации са заети 8 541 човека. От тях 84% работят в кооперациите, 6% в кооперативните съюзи и 10% в кооперативните търговски дружества.

С множество графики, диаграми и таблици в анализа са проследени тенденциите при тези кадри в зависимост от тяхната заетост в отделните стопански дейности и групи персонал. В съответствие с относителния дял на дейностите в кооперативната икономика водеща според броя на заетите е търговията на дребно (62% от всички заети през 2013 г.). След нея по брой са заетите в промишлеността (15%) и селското и горско стопанство (9%).

Анализирана е подробно възрастовата и образователна структура на заетите по видове кооперативни организации (кооперации, кооперативни съюзи, търговски дружества). Прави впечатление фактът, че при всички структури се наблюдава увеличаване на заетите до 35-годишна възраст и тези между 36 и 50 години. Положителна е и тенденцията за увеличаване, макар и с по-бавни темпове, на заетите с висше и средно-специално образование, въпреки че с най-висок относителен дял остават кадрите без специализирано професионално образование

Тези тенденции налагат два категорични извода:

Първият от тях е, че възрастовата структура на заетите налага органите за управление на кооперативните организации да осигурят приемственост и да започнат навреме подготовка на кадрите, които ще поемат ръководството след тях.

Вторият извод изисква да се обърне по-специално внимание на обучението и професионалната подготовка на кадрите в кооперациите.

Поради спецификата на кооперативните организации важна характеристика на заетите в тях е членството им в кооперации от системата на ЦКС. Изграждането на модул „Кооперативни организации" в статистическата информационна система и регистрацията на член-кооператорите като физически лица вече позволява да се следи този процес в отделните кооперативни организации и да се предприемат необходимите действия за неговото оптимизиране. Предстоящото разширяване на модула ще даде възможност за още по-детайлна информация и по-адекватни решения в тази област.

 

Специално място в анализа е отделено на факторите, които влияят върху заетостта в кооперативните организации:

  • финансовата стабилност и нейното значение за привличане и задържане на квалифицирани специалисти в кооперативните организации;
  • икономическите резултати от осъществяваните стопански дейности и перспективите за тяхното развитие;
  • средният размер на месечната работна заплата;
  • географското разположение на кооперативните организации и икономическия потенциал на региона;
  • броят на обслужваните населени места.

Между изброените фактори съществува тясна връзка и взаимозависимост. От степента на обезпеченост и възможностите на растеж на всеки един от тях зависи в голяма степен въздействието и на останалите фактори и относителната им тежест при развитието на кадровия потенциал. Безспорно, обаче, с най-голяма относителна тежест са икономическите резултати от осъществяваните стопански дейности и географското разположение на кооперативните организации, които обслужват предимно малките населени места.

На фона на откроените световни тенденции и решения в обучението на кадрите в предложения анализ е отделено място и на тяхното действие като съществен мотивиращ фактор за кариерно развитие. Сериозно внимание е обърнато на възможностите, които дават онлайн образователните технологии и електронното обучение, както и на възможността за валидиране на знания и компетенции, придобити по неформален начин. Отчитайки тези тенденции на членовете на Управителния съвет бе предложен План за обучение на кадрите от системата на ЦКС през 2014 г.

 

ПОДКРЕПА НА КАДРОВАТА ПОЛИТИКА

Въз основа на богатата статистическа информация и очертаните тенденции бяха направени изводи за състоянието на кадрите и взети конкретни решения, които имат за цел да подобрят кадровия потенциал на кооперативните организации. Сред тях са:

Първо, На предстоящите общи събрания на кооперативните съюзи да се обсъди кадровата обезпеченост на съюза и кооперациите от региона и възможностите за подобряване на структурата на заетите в тях.

Второ, Да се създаде възможност на интернет страницата на ЦКС да се публикуват:

  • обяви от кооперативните организации за потребностите от кадри и свободните работни места;
  • възможностите за валидиране на компетенциите на кооперативните кадри, придобити по неформален начин;
  • възможностите на платформата My Competence за актуализиране на информацията за компетенциите на определени ключови длъжности, самооценка на притежаваните компетенции, електронни обучения за придобиване на компетенции и др.

Трето, Наемане в кооперативните организации на млади специалисти на стаж за длъжности, които съответстват на актуалните потребности от кадри и свободните работни места.

Проблемите на кадрите в кооперативните организации и кадровата политика на ЦКС, основана на приемствеността и привличането на млади специалисти с необходимата квалификация и лични качества, предизвикаха оживена дискусия сред членовете на Управителния и Контролния съвет на Съюза. В нея се включиха председателите ПК „Струмешница" Георги Ичконов и на РПК „Етрополе" Иван Павлов, Светла Анастасова - председател на КС Шумен, Лазар Филчев - председател на КС Пловдив, Бранимир Дивинисиев - председател на КС Монтана, Емка Ангелова - председател на КС Плевен, Красимир Буков - председател на КС Смолян и Снежана Лазарова - председател на ОКС София. Те подкрепиха направените изводи, подчертаха правилността на водената досега кадрова политика и поискаха от ЦКС да разшири и разнообрази обучението на ръководителите на кооперативните организации, счетоводителите и търговските специалисти.

 

След приключване на дебатите по точка първа от дневния ред на вниманието на присъстващите бяха предложени за обсъждане материали в още няколко стратегически направления от дейността на кооперативните организации.

Зам.-председателят на ЦКС Диана Цакова представи информация относно промени в Закона за кооперациите. Отчетът за работата през 2013 г. на фонда за взаимно подпомагане „Инвестиции" бе внесен от името на зам.-председателя Веска Димитрова, а мрежовият график за включване към единната търговска информационна система на обектите от Търговска верига КООП с внедрени ТИС (търговска информационна система) бе предложен от зам.- председателя Живко Димитров.

Следвайки своя дневен ред, Управителният съвет одобри годишния финансов отчет на Централния кооперативен съюз за 2013 г. и доклада на регистрирания одитор, които бяха представени от главния счетоводител Лилия Венева. Подкрепа за предложените по тях решения изразиха председателите ОКС София Снежана Лазарова, на КС Русе Пенка Пеева и КС Кърджали Георги Стоянов, както и председателят на ГПК „Наркооп" гр. Бяла Иван Касабов.

Съгласно уставните си задължения управителният орган утвърди годишните финансови отчети за 2013 г. на търговските дружества на ЦКС и им избра регистрирани одитори за 2014 г.

В края на заседанието изпълнителният директор на „Кооп-търговия и туризъм" АД Веселин Свиленски представи пред ръководните и контролни органи на ЦКС договорените условия за национална доставка на седем основни стоки - захар, сол, ориз, боб, леща, олио и оцет. Той със задоволство изтъкна, че в резултат на водените с производителите разговори са постигнати конкурентни цени и много добри условия за доставка до кооперативните организации, които ще подпомогнат развитието на единния кооперативен пазар през тази година.