Промени в условията за пенсиониране

{posted_on} Sep 30, 2015 Новини

Промени в условията за пенсиониране

Промени в Кодекса на труда

С отмяната на чл. 94 от Кодекса за социално осигуряване (КСО-ДВ, бр. 107 от 2014 г. в сила от 01.01.2015 г.) се даде възможност всеки работещ да упражни придобитото си право на пенсия без да е необходимо да прекратява трудовото си правоотношение. Поради това от началото на настоящата година възникна неравнопоставеност между служителите, които са се пенсионирали и впоследствие са назначени на работа и тези, които са упражнили това право по време на съществуването му. Тя се изразява в правото на работодателя да уволни едностранно на основание чл. 328, ал. 1, т. 10 а само служителите от първата група. Към втората група служители се отнасят и тези, които са възстановени на работа от съда след неправомерно уволнение, като преди възстановяването също са се пенсионирали. Ето защо със Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (Д. В. бр. 54 от 17.07.2015 г.) беше въведено отново съществуващото до 28.01.2012 г. общо основание за едностранно прекратяване на трудовото правоотношение от работодателя поради придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст (чл. 328, ал. 1, т. 10 КТ). Създаде се и ново основание за прекратяване на трудовия договор едностранно от служителя без предизвестие при придобиване правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст (чл. 327, т. 12 КТ). Прекратяването настъпва с получаване волеизявлението на работещия от работодателя, без да се иска неговото съгласие.

Промени в Кодекса за социално осигуряване

За да се прилагат законосъобразно цитираните разпоредби както от работодателите, така и от работещите е необходимо да се познават действащите разпоредби, които определят правото за придобиване на пенсия и начина на нейното изчисляване и осъвременяване. Със Закона за изменение  и допълнение на Кодекса за социално осигуряване(ДВ,бр. 61 от 11.08.2015 г.) се направиха редица промени, но ще коментираме само тези, които засягат най-масовата трета категория труд.

В минималната възраст и стаж

Считано от 01.01.2016 г., съгласно разпоредбата на чл. 68 от КСО, право на пенсия се придобива при едновременното изпълнение на следните условия: навършена възраст 60 г. и 10 м. (жени) и 63 г. и 10 м. (мъже) и осигурителен стаж 35 г. и 2 м. (жени) и 38 г. и 2 м. (мъже), като се увеличава. До 31.12.2029 г. възрастта на жените ще се увеличава с по 2 месеца ежегодно, а от 01.01.2030 г. - с по 3 месеца до достигане на 65 години. До 31.12.2017 г. възрастта на мъжете се увеличава ежегодно с 2 месеца, а от 01.01.2018 г. - с по 1 месец до достигане на 65 години. За придобито право на пенсия при недостигащ осигурителен стаж се счита и комулативното изпълнение на следните две предпоставки (чл. 68, ал. 3 от КСО): не по-малко от 15 години действителен осигурителен стаж и възраст 68 г. и 8 месеца до края на 2015 г., като ежегодно се увеличава с 2 месеца до достигане на 67 г. възраст и за мъжете и за жените.

За пенсиониране с една година по-рано от необходимата възраст

От 01.01.2016 г. е в сила нова разпоредба (чл. 68 а на КСО), която регламентира отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер при наличие на изискуемия стаж и до една година по-малка възраст, от тази по чл. 68, ал. 1 на КСО. В този случай началната дата на отпускане на пенсията е датата на заявлението и веднъж отпусната се изплаща пожизнено в намален размер с 0.4% за всеки месец по-рано от необходимата възраст. Размерът на намалението не се променя и при преизчисляване на пенсията по реда на чл. 102 (представяне на допълнителен осигурителен стаж и/или осигурителен доход). Лицата, които веднъж са се възползвали от новата разпоредба за по-ранно пенсиониране не могат, при навършване на общата пенсионна възраст, да поискат отпускане на пенсия в пълен размер.

В начина на изчисляване на пенсиите, свързани с трудовата дейност

Съгласно новата редакция на чл. 70, ал. 1 от КСО до 31.12.2016 г. размерът на пенсията се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от  осигурителния стаж умножен по 1.1. След 01.01.2017 г. процентът (сега е 1.1) за всяка година осигурителен стаж ще се определя ежегодно в Закона за бюджета на ДОО и ще е равен или по-голям на процента по чл. 100, ал. 1 от КСО (осъвременяване на пенсията по „швейцарското правило"), като максимума е 1.5. По силата на преходната разпоредба на §53 от ПР на ЗИДКСО от 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 КСО достигне 1.5, пенсиите няма да се осъвременяват по реда на чл. 100 от КСО. И това се отнася само за стажа на лицето до придобиване на правото. Ако лицето не се възползва веднага от правото на пенсиониране, то месеците осигурителен стаж влизат във формулата на изчисляване на пенсията като и до сега с процент 3 за периода до 2012 г. и с процент 4 след това. Този стаж не се променя с процента по чл. 70, ал. 1. промяна има и в ал. 3 на чл. 70 от КСО, където се изисква представяне на осигурителен доход за три последователни години от последните 15 години осигурителен стаж до 01.01.1977 г. за пенсиите отпуснати след 31.12.2018 г. това изискване отпада т.е. коефициентът на лицето се изчислява само върху осигурителния доход след 01.01.1997 г.

В начина на преизчисляване на пенсията

Приета е нова ал. 14 на чл. 70 от КСО, с която се ограничава правото на преизчисляване на пенсията за друг три годишен период т.е. от 01.01.2016 г. тригодишния период може да бъде сменен само в 12-месечен срок от влизане в сила на разпореждането за отпускане на пенсията. До сега това можеше да става неограничен брой пъти и неограничено във времето. След влизане в сила на новата алинея, промяната в базата, послужила за отпускане на пенсията, ще е допустима само в 12-месечния срок. Ако лицето пропусне този срок, то губи правото на всякаква промяна в базата за изчисляване на пенсията. С §52 от ПЗР на ЗИДКСО е дадена правна възможност на всички лица пенсионирали се до края на тази година да могат до края на 2016 г. да поискат смяна на тригодишния период. След тази дата те също нямат право на смяна.

В начина на изчисляване на индивидуалния коефициент

Съгласно новите редакции на чл. 70,ал. 4,т. 2 и чл. 70, ал. 5 от КСО, от 01.01.2019 г. за изчисляване на индивидуалния коефициент ще се взема предвид съотношението между месечния осигурителен доход на лицето и средния осигурителен доход за страната за същия месец т.е. коефициентът ще се изчислява като средно аритметично на месечните индивидуални коефициенти на лицето. Ефектът, който се цели е да се постигне по-точно и равномерно отчитане на осигурителния принос на лицата, като се изгладят отклоненията на личния им доход от средния осигурителен доход за страната.

Зачитане на осигурителен стаж при работа на две места

Преизчисляването на осигурителен стаж при пенсиониране в съотношение 4 години за 5 години през времето, когато са работили по трудов договор на пълно работно време и по втори трудов договор на не по-малко от 3 часа ( чл. 9, ал. 8 от КСО) отпада от 01.01.2016 г.

В начина на изплащане на пенсиите

С промяна в § 6 от КСО в сила от началото на тази година е предвидено отпадане на „тавана" на новоотпуснатите пенсии от 01.01.2019 г. А за пенсиите, отпуснати преди тази дата се предвижда от 1 юли 2019 г. завишаване на „тавана" от 35 на 40 на сто от максималния осигурителен доход.

В начина на осигуряването на родените след 31.12.1959 г.

До края на 2014 г. лицата родени след 31.12.1959 г. задължително се осигуряваха в универсален пенсионен фонд (УПФ) в индивидуална партида, като размерът на вноската се определя в Кодекса за социално осигуряване. С приемането на разпоредбата на чл. 4б на КСО, в сила от 2015 г., законодателят предостави на осигурените лица, родени след 31.12.1959 г. право на избор между осигуряване единствено във фонд „Пенсии" на ДОО с пълния размер на осигурителната вноска за пенсия, и осигуряване едновременно във фонд „Пенсии" на ДОО и УПФ, като общата вноска се разпределя съгласно установеното в КСО съотношение. За лицата назначени от началото на тази година можеха в едногодишен срок еднократно да изберат осигуряване в УПФ. Ако те не подадат заявление до УПФ в този срок, то лицето се осигурява изцяло във фонд „Пенсии". С последните промени в ЗИДКСО от 11.08.2015 г. се възстанови задължителния характер на осигуряване в УПФ при първоначално възникване на основанието за осигуряване, но срокът за избор е само три месеца. Слез този срок се извършва служебно разпределение на лицето в УПФ по ред определен от НАП и Комисията за финансов надзор. Съгласно новата разпоредба на чл. 4б от КСО се дава право на промяна на осигуряване от ДЗПО в УПФ във фонд „Пенсии", но това може да става не по-късно от 5 години преди навършване възрастта за пенсиониране. С чл. 124а от КСО се регламентира правото на многократна промяна в избора на осигуряване, но това може да става в едногодишен срок между два последователни избора за промяна. За да има равнопоставеност на осигурените лица в текста на §51, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО е предоставена възможност за еднократен избор на промяна на осигуряването от УПФ в ДОО в срок до 31.12.2016 г. и на тези, които към 01.01.2016 г. остават по-малко от 5 години до навършване на възрастта по чл. 68, ал. 1 от КСО. Предвиденото увеличение на вноската за УПФ на 7 на сто от 2017 в чл. 157, ал. 1, т. 1 от КСО е отменена, тъй като от началото на 2017 г. се вдига общия размер на  осигурителната вноска във фонд „Пенсии" от 17,08% на 18,08% , а за  2018 г. става вече 19,8%. Важно е да се подчертае, че при изчисляване на пенсията на осигурените лица в УПФ, индивидуалният им коефициент, респективно размерът на пенсията им, се намалява на база съотношението между размерите на осигурителните вноски за УПФ и за фонд „Пенсии" на ДОО за трета категория.