• Начало /
  • Новини /
  • ПК “Златица 91” развива търговската си дейност на територията на три общини

ПК “Златица 91” развива търговската си дейност на територията на три общини

{posted_on} Apr 11, 2016

ПК “Златица 91” развива търговската си дейност на територията на три общини

Данни за ПК “Златица 91” 

  • ПК “Златица 91” членува в ОКС София
  • Броят на заети в кооперацията е 53 души
  • Член-кооператорите са 120 души, от които 13 са до 35 годишна възраст
  • Основната стопанска дейност е търговия на дребно
  • Кооперацията стопанисва 17 търговски обекта, от които 8 от търговската верига КООП
  • ПК “Златица 91” обслужва 5 населени местo

Към 31 декември 2015 година, ПК “Златица 91” е на 24 място в комплексното класиране на кооперациите от системата на Централния кооперативен съюз

Костадинка МЕДАРОВА, председател на кооперацията

“Конкуренцията става все по-силна и за да успеем да отговорим адекватно на променящата се среда от нас се изисква да развиваме нови умения и още по-рационални методи на работа. От изключително значение е обединението на кооперациите на основата на  взаимопомощта и сътрудничеството. Така ще създаваме среда, която ще повиши имиджа и видимостта на кооперативната система, ще привлича вниманието на хората и ще бъдем икономически по-устойчиви. Погледът в бъдещето и отвореният ум са онези магически стъпки, които осигуряват прогреса.

Прогнозите показват, че настоящата година ще бъде още по-трудна. Нашата амбиция обаче не е да оцеляваме, а да постигаме успех. Направили сме точни анализи какво трябва да продължим успешно да развиваме и какви да бъдат нововъведенията. Основната ни цел остава да сме полезни на хората, а те от своя страна са готови да ни подкрепят, защото виждат, че ние работим почтено и в техен интерес.

Наскоро разглеждах списание, което публикува цените в магазините на най-големите търговски вериги. Забелязах, че нашите цени са по-ниски или в най-лошия случай равни на конкурентите в бранша. Считам, че този факт е показателен, особено след като добавим, че качеството на нашите стоки е безупречно. Бих искала да дам един пример – неслучайно ние не продаваме месо и месни продукти, които са замразявани и размразявани многократно, в търговските ни обекти се продава месо и месни продукти само от гарантиран български производител с пряка доставка! По този начин повишаваме доверието у нашите клинети за качеството на предлаганите стоки. Уверена съм, че посоката на работа е вярна и трябва да я следваме и в бъдеще!”

Kратка историческа справка 

Потребителна кооперация „Златица 91“ е създадена на 14 ноември 1922 година. Тя работи с променлив успех до 1949 година, когато се обединява с известната популярна банка и така се поставя основата на всестранна  кооперация. През 1953 година кооперацията се преименува в Наркооп. Пет години по-късно кооперацията става РПК, която включва голям брой кооперации, включително и кооперацията в Пирдоп. През 1991 година кооперациите на Златица и Пирдоп се разделят и тогава стартира дейността на ПК “Златица 91”.

Оптимистичен пролог

Могат да се отбележат три изключително показателни факта, които поставени един до друг обрисуват успешно развиваната дейност на ПК “Златица 91”.

  • На първо място, трябва да се спомене, че кооперацията стопанисва обекти от търговска верига КООП в три общини. Какво показва това? Добрият и инициативен ръководител винаги е нащрек и търси нови възможности за разщиряване на търговската дейност и завладяване на нови пазарни позиции. Златица е средно голям град. Добре познатият и наложил се във времето кооперативен супермаркет работи в услуга на потребителите, като се старае да отговаря на потребителските търсения. Чрез този начин на работа кооперацията печели все по-голяма популярност, а също така и доверието, което е необходимо за разкриването на още търговски обекти не само на териорията на град Златица, но и за разкриване на големи, модерни и богато заредени магазини на територията на общините Антон и Пирдоп.
  • Втори показателен факт е, че броят на потребителските карти нараства ежедневно. До този момент са раздадени над 2 700 (две хиляди и седемстотин) потребителски карти, което надвишава с двадесет и два пъти притежатели на потребителски карти от броя на член-кооператорите. Това е доказателство, че потребителите са довлни от начина на работа на магазините от търговска верига КООП. Ръководството на кооперацията полага значителни усилия не само за увеличаване броя на хората, ползващи потребителски карти, но и за привличане на повече член-кооператори в кооперацията. Разбира се, всеки регион има своите специфики и това прави задачата трудна. От дълги години градът и близките селищата са свързали живота си с минното дело, рудодобива и металургията. С традициите на кооперативизма в района са свързани предимно по-възрастните хора, докато по-младите не са запознати добре с кооперативната идея. Именно поради тази причина трябва да се наблегне на популяризирането на кооперациите и кооперативния бизнес модел, за да се докаже на младото поколение, че това не остаряла форма на бизнес. Трябва да се работи в посока повишаване осведомеността и да се утвърди идеята, че кооперациите, благодарение на своята дългогодишна история, успяват да работят и да се развиват в днешния модерен и високотехнологичен свят. Разнообразието на предлаганите стоки в магазините от търговска верига КООП, високото качество на обслужване и достъпните цени привличат все повече потребители, които от своя страна проявяват интерес към използването на потребителската карта.  

„…Доверието у младите, което сме изградили, за да проявят интерес да ползват потребителски карти и да пазаруват в нашите кооперативни магазини, трябва да насочим и към привличането им за член–кооператори. За радост, с всеки изминал ден все повече млади хора проявяват интерес към кооперацията и сме сигурни, че този интерес ще продължи да нараства…“, споделя Костадинка Медарова, председател на ПК „Златица 91“.

Големият брой на потребителските карти показва доверието на голяма част от населението на града в кооперацията и в нейната загриженост за хората. В град Златица живеят близо шест хиляди души, като почти половината от тях са притежатели на потребителска карта КООП. Това означава, че има представители от почти всяко домакинство – верни поддръжници на кооперативната търговия.

  • Трети показателен факт са постиженията в областта на търговията на дребно, като може да се посочат всичките кооперативни магазини, заслужено включени в търговска верига КООП със своя естетичен вид, който привлича хората да прекрачват прага на магазина. Забелязана е тенденция, че когато човек веднъж посети магазините КООП, непременно става постоянен клиент. Именно това е ключът към успешната търговия.

Търговска дейност и търговски процеси

През изминалата 2015 година кооперацията е завършила своята дейност на печалба, като е отбелязан и ръст в стокооборота              спрямо предходната година.

По отношение на търговията на дребно, важен момент от работата е запазване на високо качество на предлаганите стоки, както и разнообразието на предлаганите артикули. Тук може да се спомене, че в магазин КООП, разположен в центъра на град Златица, се предлагат тринадесет хиляди и  шестстотин различни артикула!

Магазините се зареждат преди всичко по линия на Единния кооперативен пазар на базата на договори, сключени от ЦКС и ОКС – София.

Голямо внимание се обръща и на служителите в търговски обекти, които също имат принос и носят висока отговорността за повишаване на оборотите в магазините. От тях се изисква всекидневен контрол и следене на предлаганите стоки и на наличните количетва. Също така е важно при предстоящи празници и тържества да се предвиждат по-големи количества.

Заявките се обобщават от стоковед, който от своя страна трябва да следи едровия пазар и да обогатява направените поръчки.

По-голямата част от стоките, доставчиците оставят в едровия склад на кооперацията. Оттам със собствен превоз стоките веднага се отправят към търговските обекти. В обектите си кооперацията е внедрила търговска информационна система, която значително улеснява търговските процеси.

Бъдещи намерения

Ръководството на кооперацията е постигнало заложените цели в областта на търгодията на дребно, като винаги остава възможността за разширяване на търговска верига КООП при наличието на свободна пазарна позиция.

От друга страна, ръководството търси възможности за нови бизнес възможности. Приключване на строителните дейности на обект, който от години стои недовършен поради външни фактори, би било добро допълнение към работата на ПК „Златица 91”. Намерението е този проект, представяваш постройка, в която да има конферента зала и хотелска част, да бъде завършен в близко бъдеще. Предвид сецификата на района и наличието на множество посетители от страната и чужбина, като специалисти или работници, ръководствот счита, че успешната експлоатация на подобен обект е гарантирана.

Популяризиране на кооперативния бизнес модел сред младите

ПК “Златица 91” е единствената структура в града, която през последните месеци е разкрила над десет работни места.

По проект  “ Ново начало – от образование към заетост” кооперацията е привлякла на работа четирима млади хора. След изтичане на шестмесечния им изпитателен срок, трима от тях са останали на работа в кооперацията.

Предстоят срещи на ръководството на кооперацията с ученици – последна година от средните училища, които изучават стопански специалности. Младите ще бъдат запознати с принципите и ценностите на кооперативния бизнес модел, както и с неговата роля в живота на хората. Очакванията са голяма част от завършващите да проявят интерес към ползите на членството и да станат член-кооператори, но също така, да предприемат действия към учредяване на собствена кооперация.

Социална политика

Всяка година в град Златица се провеждат майски празници, като в центъра на тези празници е кооперацията. ПК „Златица 91“ подкрепя и провеждането на празника на града, който се отбелязва през последната неделя на месец май. Също така, кооперацията предоставя средства и подпомага дом “Майка и дете”.

Кооперацията заделя финансови средства и прави дарения на пенсионерския клуб, клуба на инвалидите, подпомага прояви на местното читалище, отпуска средства за крайно нуждаещи се.

ПК „Златица 91“ е  работеща кооперация, която се ползва с уважение и авторитет сред местното население.

Дирекция „КООП медии реклама”