Данни за РПК “Наркооп” Хасково
- РПК “Наркооп” членува в РКС Хасково;
- Броят на заети в кооперацията е 16 души;
- Член-кооператорите са 411 души, от които 34 са до 35годишна възраст;
- Основната стопанска дейност е търговия на дребно;
- Кооперацията стопанисва 8 търговски обекта, от които 3 от търговската верига КООП, а 4 са КООП Маркет;
- РПК “Наркооп” обслужва 7 населени места.
Според отчетените резултати за 2015, РПК “Наркооп” Хасково е на тридесет и седмо място в комплексното класиране на кооперациите от системата на Централния кооперативен съюз
Таничка АТАНАСОВА, председател на кооперацията споделя:
"Ако не вярваш, че ще успееш – няма да успееш.
Откровено мога да кажа, че години наред живеем в истинско изпитание. Населението намалява, нелоялната конкуренция вместо да се ограничава – се засилва. В града ни вече работят големите магазини на чуждестранните търговски вериги. Но искам силно да подчертая – в нашите кооперативни магазини цените на стоките са по-ниски от цените в големите търговски вериги!
И още нещо си струва дебело да се подчертае – хората по селата намаляват, но обемите в търговските магазини се запазват!
Какво означават тези неща? Те показват, че макар и при трудни условия ние можем да работим успешно.Това означава високо чувство на отговорност, с което работят всички, които са свързали битието си с кооперацията
Често споделяме помежду си колко издържлива структура е кооперацията, през какви истински премеждия е минала и пак е оцеиляла повече от сто и десет години. Аз давам кураж на моите хора, че дори при малка промяна в условията на работа – кооперацията веднага ще тръгне напред. При нормални условия на работа ние бързо ще покажем, че сме силни.
Нашата сила се корени в самите хора, в самия народ. А хората във всички времена са имали нужда от някой, на когото да се облегнат. Това е нашата кооперация. И сега само при нас могат да намерят най-необходимите им стоки на най-изгодни цени.
Организацията на дейността ни е такава, че работим най-икономично и рационално, но всеки ден колите ни отиват по магазините, карат пресен хляб и всеки ден се зареждат с нова стока.
Четиристотин и единадесет са член-кооператорите, всяка година се приемат нови членова. Полагат се усилия да се популяризира името и съдържанието на кооперцията сред младите хора, но засега трудно се постигат резултати. За сметка на това притокът от хора от по-възрастното поколени е постоянен. Явно житейският им опит им показва правилния път."
В последно време в някои от съставните села се закриват магазини, в други се откриват. Има случаи, при които само след кратко закриване на кооперативния магазин той е възобновявал работата си.
Тези факти показват, че ръководството на кооперацията следи отблизо променящата се в отделните селища пазарна среда и веднага реагира. Трябва да се подчертае, че магазините, които прекъсват своята работа, се оставят оборудвани и непокътнати, готови веднага да заработят, щом селището по една или друга причина отново се оживи.
В един от големите квартали на Хасково доскоро работеше голям кооперативен магазин. Каква е пазарната среда в района най-добре я охарактеризират думите на госпожа Таничка Атанасова, председател на кооперацията: ”Вечерно време почти в половината от жилищния комплекс лампите не светят!”
Млади и възрастни търсят работа в близки и по-далечни страни. По неофициални данни населението на града се е стопило наполовина.
Поради тази причина и в този голям квартал на града е трябвало бързо да се реагира. Магазинът беше с голяма търговска площ, беше съоръжен изобилно с хладилна техника, работеха няколко търговски работнички, но…
Щом обектът започва да трупа загуби, ръководството на кооперацията преустановява неговата работа. Магазинът се намира в нова, модерна сграда – една от тези сгради, които през последните години се появиха в този град, за да облагородят поне малко панелния пейзаж на големите квартали.
Вторият етаж отдавна е свободен. Той е просторен и напълно готов да заработи – като производствен цех или като изложбена зала- базар например за всичко, което селското стопанство или леката промишленост в района произвежда.
Премеждия през годините
Кооперацията води началото си от хиляда деветстотин и пета година. Тя е обединила три по-малки кооперации и е заработила под името “Наркооп”.
През шейсетте години на миналия век всички активи на кооперацията преминават в държавния сектор. Кооперацията остава само с два имота, а дотогава е развивала дейност в Първомай, Кърджали и дори в Дедеагач – Гърция. След хиляда деветстотин шейсет и пета година следва голям подем – кооперацията развива дейност в направленията лека промишленост, хлебопроизводство, сладкарство, животновъдство, търговия, производство на захарни изделия и др. През годините на прехода се отделят четири потребителни кооперации и една производителна. Тези кооперации вече не съществуват.
Пример за добра пазарна среда
Този пример е от село Въгларово. В селото действа земеделска кооперация и хората получават добри приходи. Има училище, в което се учат доста деца.
Може да се каже, че населението на това село не се топи както другаде. То е живо. Разбра се, за поддържането на този живот много спомага РПК “Наркооп” – Хасково.
Кооперативният магазин тук е много добре зареден и прави добър стокооборот. Може да се каже, че няма стока, която да бъде потърсена и да я няма.
Но живият живот има още изисквания. В едно оживено селище не може да се мине без модерна кафе-сладкарница. И кооперацията изгражда такава сладкарница. Необходим е и магазин за продажба на строителни материали и промишлени стоки. Кооперацията изгражда и такъв магазин.
Има и друго помещение, което кооперацията е предоставила безвъзмездно на хората от селото, където се срещат, обсъждат.
Така в центъра на Въгларово се е оформил кооперативен комплекс, където е съсредоточен целият социален живот.
Предстоящи намерения
Всички натрупани собствени средства веднага се инвестират в търговските обекти. Сега магазините на кооперацията са с модерна техника за съхранение и предлагане на стоките, с икономична дограма, навсякъде работят климатици, касови апарати и компютри.
Струва си още веднъж да се спомене, че кооперацията разполага със собствена бригада от строителни работници. Това всъщност са мъже на различни постове – шофьори, доставчици и т.н. Но те помат строително-монтажните работи в кооперациятя и така спестяват средства и дават своя принос за успешната дейност.
Неслучайно госпожа Атанасова спомена, че при най-малката промяна в пазарната среда, кооперацията е готова да реагира. Такава промяна с очаква, за да започне реализацията на една идея на ръководството – на няколко места из кварталите да се открият малки, но динамични кооперативна магазинчета. Тази идея е убедителна и чака своето време.
Дирекция "КООП Медии и реклама"