Мерки след приключване на финансовите ревизии

{posted_on} Aug 17, 2016

Мерки след приключване на финансовите ревизии

Важна част от дейността на специализирания финансов контрол при ЦКС е да се изгради и подържа система за въздействие след приключване на финансовите ревизии и установените резултати. Целта е да се отстраняват  причините за допуснатите нарушения, обективните и субективни фактори за нанасянето на вреди на кооперативните организации, бързо възстановяване на отклонените и присвоени финансови и материални средства и подобряване на организационната и финансова дисциплина. Финансовата ревизия не бива да е еднократен акт, а процес от последващи мерки за подобряване на работата във всяка кооперативна организация.

Системата за въздействие включва следните елементи:

Мерки за отстраняване на нарушенията

От ревизиращия орган – след приключване на финансовата ревизия и във връзка с констатираните нарушения, се дават писмени указания на основание  чл.18 от Закона за държавната финансова инспекция във връзка с чл. 63 ал.2 от Закона за кооперациите. Указанията са до председателя/ръководителя/ на ревизираната кооперативна организация за предприемане на определени действия или спиране на такива, с цел прекратяване и предотвратяване на нанасянето на вреди за кооперативната организация. Всяко указание е с персонифицирано отговорно длъжностно лице и срок за изпълнение. На основание решение на УС на ЦКС, копие от писмените указания се изпращат и до председателя на кооперативния съюз, в който членува кооперативната организация за оказване на контрол по изпълнението им. След изпълнението на дадените писмени указания председателят на кооперативния съюз следва да информира главна дирекция „Финансов контрол“ относно предприетите мерки и сроковете на  изпълнението на дадените указания.

От органите на управление на кооперативната организация След запознаване с констатациите в ревизионния доклад управителният съвет и председателя да разработят конкретни  мероприятия за отстраняване на причините, довели до допуснатите нарушения. Също така, могат да се набележат мерки за подобряване на работата. Изработените мероприятия и мерки трябва да бъдат с определени срокове и отговорници.

Търсене на отговорност  

От ревизиращия орган –  търсене на пълна имуществена отговорност от отговорни длъжностни лица, когато нанесените вредите са пряка и непосредствена последица от поведението им. Пълна имуществена отговорност се търси, когато причинените вреди са от липси на парични или стоково материални ценности  или са причинени умишлено. Когато вредата е причинена от няколко лица, тогава те отговарят солидарно. Пълна имуществена отговорност се търси чрез съставяне на акт за начет от финансовите ревизори  на основание чл.22 от ЗДФИ и във връзка с чл.63 ал.2 от Закона за кооперациите за търсене на пълния размер на нанесените вреди по съдебен ред. Когато  се търси пълна имуществена отговорност от председател, трябва да се свика общо събрание на кооперативната организация, на което на основание чл.25 от ЗК да се изберат едно или няколко лица – член-кооператори, които ще представляват кооперацията/ищец/ в съдебния спор с председателя/ответник/.

Когато установената вреда, нанесена на кооперативната организация е в резултат на извършено  закононарушение или престъпление, копие от ревизионния доклад заедно с доказателствата към него се изпраща на прокуратурата по компетентност на основание чл.19 от ЗДФК, във връзка с чл. 63 ал.2 от Закона за кооперациите. Ако компетентните органи намерят данни и основания могат да потърсят наказателна отговорност.

От председателя на кооперативната организация – във връзка с установени при извършената финансова ревизия действия или бездействие от длъжностни лица, които са довели до грешки, нарушения и негативни последици в работата или има нанесени вреди, председателя /ръководителя/ може да наложи наказания по Кодекса на труда включително и търсене на ограничена имуществена отговорност.

Проверка изпълнението на дадените писмени указания и движението по съставените актове за начет – важно условие за да работи тази система за въздействие е проверката на изпълнението на дадените писмени указания, събиране на информация относно движението на съставените актове за начет и предприети ли са всички мерки за възстановяването на сумите на ощетената кооперативна организация. Тази проверка може да бъде организирана и извършена както от председателите на кооперативни съюзи, така и от контролните съвети.  

Следва да се има предвид, че ревизионният доклад се чете пред Общото събрание и то на основание чл.15 ал.4 т. 15 от ЗК „взема решение с тайно гласуване по резултатите от финансовите ревизии на кооперацията и търсене на отговорност от виновните лица“.  

Главна дирекция „Финансов контрол“, ЦКС