• Начало /
  • Новини /
  • Потребителна кооперация „Напредък“ гр. Варна отстоява стабилни пазарни позиции

Потребителна кооперация „Напредък“ гр. Варна отстоява стабилни пазарни позиции

{posted_on} Jul 10, 2018

Потребителна кооперация „Напредък“ гр. Варна отстоява стабилни пазарни позиции

Данни за ПК “Напредък”, Варна

  • ПК “Напредък”, членува в КС Варна;
  • Член-кооператорите са 143 души, от които 19 са до 35 годишна възраст;
  • Основната стопанска дейност е търговия на дребно;
  • Броят на заети в кооперацията е 22 души;
  • Кооперацията стопанисва 4 търговски обекта, от които 3 от търговската верига КООП;
  • Обслужва 1 населено място.

Геновева Костова, председател на ПК „Напредък“, гр. Варна

  „И през изминалата година успяхме да намерим верния път за да реализираме стабилни финансови резултати и да запазим позициите си на развиваща се кооперация. Резултатите, които ПК „Напредък“ постига, са плод на целия колектив, който работи успешно. По-голямата част от него са дългогодишни работници и член-кооператори, които с желание предават своя опит на младите колеги, но същевременно се учат и възприемат новостите от тях във всички направления на кооперативната дейност. Настоящата задача пред всички нас член-кооператори и работници, е да изпълним показателите на приетият Бизнес план за тази година и така да реализираме краткосрочните цели, които сме си поставили.“

Стопанска политика

В ПК „Напредък“ гр. Варна членуват 143 член-кооператори, които са регистрирани в статистическата информационна система. Това дава възможност по всяко време да се направят необходимите справки за техния брой, за дяловите вноски и за възрастовата структура на членовете.

Съществен елемент на стопанката политика е поддържането на добра инвестиционна активност, която да осигури модернизиране на стопанската дейност на кооперацията. През годината със средства на кооперацията са направени инвестиции за подмяна на стопанския инвентар, ремонтни дейности и др.

Въпреки отчетените положителни резултати и стабилността на кооперацията, ПК „Напредък“ гр. Варна продължава да усеща икономическата криза. Намалението на доходите и безработицата водят до ниска покупателна способност на населението в региона. Борбата за запазване на пазарния дял е сериозна, конкуренцията също. Това се отразява най-вече на търговската дейност на потребителна кооперация „Напредък“, която е нейна основна дейност.

Търговия на дребно

Кооперацията развива дейността си в четири търговски обекта - един за хранителни стоки и три за промишлени стоки и мебели. Три от обектите са включени в търговска верига КООП.

Супермаркет № 5 реализира най-голямата част от приходите на кооперацията и отчита ръст от 8% за изминалата година. В обекта работят 23 човека, но ръководството на магазина изпитва сериозни проблеми с кадрите. Те налагат продължително време колективът на магазина да работи в намален състав. Въпреки това, асортиментът е разнообразен, предлагат се и много стоки с марката КООП. В компютърната система са въведени 1 126 потребителски карти, от които 56 са на член-кооператори. Търговският обект е класиран на първо място по приходи от търговските обекти с площ над 100 кв. м. в системата на ЦКС за 2017 г. Обект № 36 от няколко години бележи ръст в отчетените икономически резултати. В обекта работят пет продавач-консултанти и благодарение на добрите резултати постигнати от колектива той приключва с печалба. Обслужени са 8 500 клиента. Другите два търговски обекта на кооперацията, които предлагат мебели бележат ръст от 3.4%.

Основната цел на провежданата от ръководството политика е утвърждаването на кооперативните магазини в района като обекти, предлагащи богат асортимент от стоки на достъпни цени и привличането на по-голям брой клиенти. Инструмент за постигането на тази политика е доброто сътрудничество с фирмите доставчици и увеличаването на предлаганите стоки с марката КООП по линия на националния единен кооперативен пазар (НЕКП). Основен доставчик на тези стоки е „Кооптърговия” АД, гр. Варна. Предлаганите стоки са хранителни продукти, алкохолни напитки, стоки за бита, перилни препарати и др.

За доброто реализиране на стоките допринасят ежемесечните национални промоции и установяването на единна ценова политика в търговските обекти, изготвянето на месечните рекламни материали, брошури и др. Всяка сряда се предлага продукт или група стока с 20% намаление, които са обявени предварително на клиентите. С най-голям дял в продажбите е кооперативната минерална вода „Горна Баня“. Интерес представляват и сладкарските изделия произведени от кооперативен съюз Варна. За увеличението на продажбите на мебели, се предоставят талони с отстъпка от 10% при всяка следваща покупка в рамките на три месеца. Независимо от усилията, които полага ръководството, има още пропуски в организацията на търговската дейност и културата на обслужване, отстраняването на които ще е сред приоритетите на ПК „Напредък“ през настоящата година.

Други дейности

Управителният съвет на кооперацията работи по предварително изготвени шест месечни планове. Основна част от обсъжданите теми са свързани с анализи и въпроси касаещи финансово-икономическото състояние на кооперацията, договорните отношения с доставчици и продажбата на стоки с марката КООП, опазването на кооперативното имущество и неговото ефективно стопанисване, приема на член-кооператори и други въпроси, свързани с организационното развитие на кооперацията.

ПК „Напредък“ провежда и активна социална политика. Тя се включи в кампанията на ЦКС „КООП=COOP: Да изградим по-добър свят СЕГА”, чрез която бяха събрани средства за закупуване на хранителни продукти и предоставени като дарение на различни социални центрове. Kооперацията участва в различни мероприятия организирани от кооперативен съюз Варна, местната власт и Българския червен кръст (БЧК). С решение на управителния съвет през месец декември 2017 г. за всички клиенти с покупки над 20 лв. бе организирана коледна томбола, в която големите награди бяха телевизор, ваучер за пазаруване на стойност 300 лева и кошница стоки с марката КООП. Увеличава се и броят на член-кооператорите, които се включват в инициативата „КООП-Заедно на пазар”.

Ръководството организира ежегодно екскурзии в страната за целия колектив. Целта е запознаване с работата и добрите практики на другите кооперативни организации, обмяна на опит в съответните региони и запознаване със забележителностите на България.

Приоритети за развитие през 2018 г.:

  • Разработване и насоки за развитие на кооперацията в дългогодишен план, за разширяване на нейната дейност – разкриване на нови обекти в града, нови дейности, привличане на нови партньори за съвместна дългосрочна работа.
  • Изготвяне на рекламна стратегия и разработване на собствена интернет страница за онлайн продажби.
  • Въвеждане на гъвкави форми на заетост, назначаване на млади и квалифицирани кадри.
  • Разработване на бонусна програма за член-кооператорите и притежатели на клиентска карта КООП.

Дирекция „КООП медии и реклама“ по материали на ПК „Напредък“ гр. Варна